JoomlaLock.com All4Share.net

YARATILIŞ MAKSADINA HÂCEGAN ULULARININ YAKLAŞIMLARI

“Allah zatından zatına tecelli etti” ifadesi bütün büyük mutasavvufların insanın varoluşuyla ilgili başlangıç eylemini açıklarken söze getirdikleri bir hakikattir. Kendinden kendine aktarılmada bu aktarılmaya vasıta yine zatıdır. Muhammed Parisa (ks) “Hakikatte zikr, Allah’ın zatıyla zatına tecelli etmesidir; kulun (Mütekellim- kelam edici) ismi haysiyetinden…”

Sevgi Allah’ın zati aktarımı gerçekleştiğinde açığa çıkmıştır. Sevgi külli iradenin sahneye çıkışının takdiridir. İlahi öz ilahi iradedir. Zaten insan demek iradeye mutlak bağlı, iradesinin köklerinin hangi varlıkta yattığını bulan eşref-i mahlûktur. İrade aslına kavuşacak fakat şuur hiçbir zaman kaybolmayacak. İnsanın varlık sahnesine çıkışı Cenabı Hakk’ın kendi iç gündeminin sonucudur. İnsanın varlık sahnesine çıkışı Allah’ın tüm fiil, sıfat, esma ve zatının harekete geçmesine sebeb olmuştur. İnsan Cenabı Hak’tan süzülerek varlık sahnesindeki yerini almıştır.

Hâce Hazretleri (ks): “Cenabı Hak kendi zatından yine kendi zatına tecelli etti. Tecellisini müşahede edince El-vüd ismi (vedüd: sevgi) açığa çıktı. Kibriyası bu tecellinin çoğaltılmasını diledi ve tüm varlığı var etti. Varlık tecellinin aynası oldu. Eğer varlık olmasa idi tecelli yine zatından zatına olacaktı. Zaten bu da kadim bir eylemdir. Vahdet-i vücudun yanılgısı bu kadim eylemi tecellinin değil de zatın çoğalması olarak algılamasıdır.” buyurmuşlardır.

Bize bozulmayan bir geliş yani nisbetle ulaşan ve kalblerdeki hakikatin yansıtılması (in’ikâs)ile aktarılan bu ifadelerin günlük yaşamamızdaki karşılıkları nasıl pratiğe dökülebilir?

Abdulhalık Gücdevâni:“Şeyhlik kapısını kapa, dostluk kapısını aç; halvet kapısını kapa, dostluk kapısını aç!” buyurmuşlardır

Dostluk ve sohbetle... Er-refikul ala (En yüce dosta) ifadesi hayatın sonuç kelimesidir. İnsan hiçbir zaman kapanmayacak kapının önünde durmalıdır.

Hâce Ubeydullah “Bugün bütün kapılar kapanır, yalnız Ebu Bekr’in kapısı açık kalır.” hadisi üzerine:

-Peygamber meclisinin birçok kapısı vardı. Allah’ın Resulü son demlerindeki hastalıklarında, bütün kapıların kapatılıp Hazreti Ebu Bekr’e ait kapının açık bırakılmasını emrettiler. Tahkik ehli bu hususta çok söz söylemişlerdir. Hüküm nisbetleri her nisbetin üzerindedir ve böyle bir günde bütün nisbetlerin kapıları kapanır da muhabbet alakasının kapısı açık kalır. Allah’ götüren ve gayeye erdiren nisbet de aşk ve muhabbetten başkası değildir.

Reşahat sahibi:

-“Hacegan” yolunun çıkış noktası Hazreti Ebu Bekr olduğuna göre onlarında nisbetlerindeki başlıca farika ve şiar aşk ve muhabbettir. Hâce Ubeydullah Taşkendi hazretleri bu noktayı belirttikten sonra  “Bütün dava bu nisbeti kaybetmemektir!” buyurmuşlardır.

Hazreti Ebu Bekr’in temsil ettiği hakikat, aşktır. Bu kapı hiçbir zaman kapanmaz. Aşkın yaşamımızda yüzünü gösterdiği en iyi alanlar dostluklar ve dertleşmelerdir.

Bu zati sevgi nasıl özellikler taşır. Kime uğrar diye sorulursa;

Mevlana Cami “ Zâti muhabbet, bir kimsenin bir kimseyi sevmesi demektir. Lakin sebebini bilmeden sevmek… Bu türlü muhabbet halk içinde çoktur. Allah’a böyle bir muhabbetle bağlanmaya zati sevgi denilir. Muhabbetin bu türlüsü en âlâ olanıdır. Zati muhabbet, lütuf gördükçe sevmek, kahra uğrayınca da sevgiyi zayıflatmak değildir.” buyurmuşlar.

“İslam devletle değil halk ile gelir” buyuran Hâce Hazretleri (ksa) ne güzel ifade etmişler. İslam’ın nereye ekildiğini ve özünün zati sevgi olduğunu ne kadar sade bir dille anlatmışlar. İslamın hâkim olması zati sevginin hâkim olması demektir. Bu da Lailahe illallah ifadesini seni seviyorum diye dillerinde terennüm ettiren bir anlayışın bizlere sunulmasıdır.

Hülasa İslam sadece bir hayat nizamı değildir. İslam varlık sahnesine çıkışımızın sebebi olan sevginin tekrar yeni tecellilerine neden olmasın sağlar. Tecellinin devamını Cenabı Hakk’ın halkın fıtratına yerleştirmiş olduğunu söyleyen Hâcegan uluları dinin halkın irşad edilmesiyle özüne ekilen sevginin açığa çıkarılması olduğunu bizlere öğretmişlerdir.

Allah için yapılabilecek olan da zaten sadece Allah için sevmek ve Allah için sevmemek değil midir?

GÜLZÂR-I HÂCEGÂN DERGİSİ'NİN 2011 MAYIS SAYISINDA YAYINLANMIŞTIR

 

gh logo           rahiask gri         rahiask logo             google play

Top
bursa escort , escort bursa , izmit escort , van escort