Namaz Hakkında Hadis-i Şerifler - 2 - Yusuf Fuad
Namaz Hakkında Hadis-i Şerifler - 2
Geçen ay kaldığımız yerden Efendimiz’in (sav) namaz hakkındaki buyruklarını ele almaya devam edelim inşaallah.
عَنْ أَبي الجُهَيْم عَبْدِ الله بْنِ الحَارِثِ بْنِ الصِّمَّةِ الأنصَارِيَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله : لَوْ يَعْلَمُ المَارُّ بَيْنَ يَدَي المُصَلِّي مَاذا عَلَيْهِ, لَكَانَ أَنْ يَقِفَ أَرْبَعِينَ خَيْراً لَهُ مِنْ أَنْ يَمُرَّ بَيْنَ يَدَيْهِ. قَالَ الرَّاوِي: لا أَدْرِي قَالَ أَرْبَعِينَ يَوْماً، أَوْ أَرْبَعِينَ شَهْراَ، أَوْ أَرْبَعِينَ سَنَةً.
Ebu Cüheym Abdullah ibn Haris el-Ensarî’den rivayet edildiğine göre Rasulullah şöyle buyurdu: “Namaz kılanın önünden geçen kimse ne kadar günah işlediğini bilmiş olsaydı, kırk şu kadar zaman yerinde durması hakkında daha hayırlı olurdu.”
Hadisi rivayet eden zat dedi ki: “Kırk gün mü? Kırk ay mı? Kırk yıl mı? dedi bilemiyorum.” (Buhari, Salat, 101; Müslim, Salat, 261)
Namaz kılanın önünden geçmenin büyük bir günah olduğu ile ilgili rivayeti kütüb-i sitte müelliflerinin tamamı kitaplarında zikretmiştir. Namaz kılanın önünden geçmemek için kırk gün, kırk ay veya kırk yıl mı beklenileceği yönündeki şüphe, hadisin ravilerinden kaynaklanmaktadır.
Bu günah, açıkça anlaşılacağı gibi namaz kılanla değil, önünden geçenle alakalıdır. Namaz kılana düşen görev ise önüne bir sütre koymaktır. Çünkü sütrenin önünden geçmekte bir sakınca yoktur. Geçmekte olan kimse namaz kılanın farkında değilse, onu uyarmak için “Allahu ekber!” veya “Subhanallah!” gibi sözler söylemek veya sadece eliyle geçmemesi gerektiği yönünde ikaz işareti yapmak namaza engel teşkil etmez.
عَنْ أَبي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّه عَنْه عَنِ النَّبِيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قَالَ :إِذا أُقِيمتِ الصلاَةُ فَلاَ صَلاَةَ إِلا المكتوبَةَ.
Ebu Hureyre’den rivayet edildiğine göre Nebi şöyle buyurdu:
“Namaz için kamet getirilince, artık farzdan başka bir namaz kılmak yoktur.” (Müslim, Müsâfirîn 63)
Kamet, sadece farz namazlar içindir. Sünnetler ve nafile namazlar için kamet getirilmez. Cemaatle namaz kılmak üzere kamet getirildikten sonra artık sünnet ve nafile namaz kılmak caiz değildir. Kılınacak olan namazın revâtib denilen beş vaktin sünneti ile herhangi bir nafile namaz olması arasında fark yoktur.
Hanefî mezhebi ulemasına göre, sabah namazının sünnetini kılmayan bir kimse, farzın ikinci rekatına yetişeceğinden emin olursa kametten sonra önce sünneti kılar.
Yazar: Yusuf Fuad